D’igual manera que Compromís ha demanat en el Congrés i el Senat la retirada dels recursos presentats pel govern central en el Tribunal Constitucional contra les lleis valencianes de Règim Econòmic Matrimonial Valencià, la llei de Custòdia Compartida i la d’Unions de Fet, ara el grup municipal Compromís Los Verdes de Benidorm se suma a esta reivindicació que promou l’Associació de Juristes Valencians (AJV) amb la presentació d’una moció en este sentit, que serà debatuda en el ple de març.

“Fem pinya amb els més de 170 municipis de tota la Comunitat Valenciana, de tots els colors, que han presentat propostes municipals d’adhesió a la sol·licitud de l’AJV, perquè el dret civil valencià no siga retallat des del Tribunal Constitucional”, ha assenyalat el portaveu del grup municipal, Josep Bigorra.

Bigorra ha explicat l’origen del problema. La reforma de l’Estatut de 2006 va recuperar de manera decidida la competència per exercir el dret foral civil valencià a través de l’article set del nou text. Des d’aleshores, les Corts han aprovat tres lleis destinades a recuperar el dret civil valencià: una relativa al règim econòmic matrimonial, una altra sobre custòdia compartida dels fills i una tercera sobre la regulació de les unions de fet. Una quarta llei, la de successions, va quedar a la cuneta en 2010 pels enormes problemes que generava la seva aplicació, qüestionada per notaris i registradors. Les tres lleis aprovades van ser recorregudes pel govern de l’Estat davant el Tribunal Constitucional.

“La possible anul·lació per part del Constitucional d’estes lleis valencianes comportaria tornar a regir-se per lleis estatals, a la vegada que suposaria establir que les Corts Valencianes no estan capacitades per a legislar en el futur sobre estes matèries i afectaria a tots els valencians i valencianes que des de l’entrada en vigor d’estes lleis s’han acollit a elles”, ha assenyalat el portaveu. Com a exemple, ha indicat que si el Tribunal Constitucional anul·la la llei de Règim Econòmic Matrimonial Valencià, els valencians i valencianes notaran el seu efecte en la seua vida quotidiana perquè quan es constituïsquen nous matrimonis es tornarien a regir per defecte pel règim de ganancials, en lloc de la separació de béns instaurada en 2008. A més, es deixarien sense aplicació normes d’esta llei que atenen casos de violència contra la dona o mesures que afecten als depenents o als discapacitats. Per tot açò, Bigorra espera que Benidorm se sume en el ple de març als 28 municipis que ja han aprovat esta moció de suport al dret civil valencià.