El regidor de Compromís i portaveu del grup municipal, Josep Bigorra, ha sol·licitat en comissió informativa que el govern local pose en marxa la moció aprovada per unanimitat del ple de fa un any per a què l’Ajuntament impulse la difusió i ús del valencià mitjançant el programa ‘Voluntariat pel valencià’. D’altra banda, ha criticat que l’Ajuntament de Benidorm continua sense cap persona encarregada del departament de normalització lingüística, des de maig de 2016.

El ple del 31 d’octubre de 2016 la corporació municipal va aprovar per unanimitat  impulsar el ‘Voluntariat pel Valencià’, el que comportava difondre aquest programa tant a nivell general com en els àmbits específics de formació i educació i en l’àmbit associatiu, i cedir espais municipals als seus participants. Pràcticament un any després, el programa d’intercanvi de coneixement del valencià encara no s’ha posat en marxa.

Per aquest motiu, Bigorra ha demanat explicacions a la comissió informativa sociocultural i de turisme sobre el retard de la seua implantació. La regidora de Cultura ha contestat que encara estan veient quines parelles lingüístiques podrien donar-se i quins espais es cedirien. La resposta no ha convençut al regidor: “Un any després d’aprovar-se, escudar-se en la gestió d’espais o la búsqueda de persones que en podrien participar és una excusa per no haver-ho impulsat encara”, ha indicat. Així Bigorra ha explicat que el programa de ‘Voluntariat pel valencià’ implica voluntaris, aprenedors i ensenyants, per poder promoure l’aprenentatge del valencià “i això s’aconsegueix posant-ho en marxa des del minut u després de la seua aprovació i fent-ne difusió”. Pel que respecta als espais, el regidor considera que “hi ha prou sales disponibles en l’actualitat en els centres socials per a començar immediatament, si hi ha voluntat política”.

El Voluntariat pel Valencià és un programa lingüístic creat l’any 2005 per Escola Valenciana que té per objectiu posar en contacte persones voluntàries valencianoparlants que vulguen destinar una hora a la setmana a conversar en valencià (durant un mínim de 10 setmanes) amb persones (aprenents) que volen llançar-se a parlar en valencià o reforçar l’aprenentatge de la llengua, sense que això supose cap cost per a l’administració.

Per finalitzar, Bigorra considera que el govern local s’ha de “posar les piles amb el valencià” i ha recordat que des de maig de 2016 l’Ajuntament no disposa de cap persona encarregada de la supervisió i redacció de textos de l’administració en valencià, ja que en aquella data, l’únic responsable es va jubilar. “Així tenim l’anomalia de l’Ajuntament de Benidorm, que forma part de la xarxa AVIVA de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), però sense cap membre del personal de la casa en el departament de normalització lingüística, cosa que provoca errades tan clamoroses en els textos de l’Ajuntament com la traducció de ‘Salt de l’Aigua’ per ‘Bot de l’Aigua’ en l’ordre del dia del ple ordinari de setembre’.