El regidor de Compromís i portaveu de Compromís Los Verdes, Josep Bigorra ha presentat les 21 esmenes que realitzarà a l’esborrany de pressupostos municipals de 2018. En total, una esmena als ingressos per un valor d’un milió d’euros, i vint de caràcter social, mediambiental i cultural, en infraestructures i de millora dels servicis de l’Ajuntament amb una quantia d’1.284.378,52 euros. A més, ha qualificat de “pantomima” el llistat de 26 propostes de C’s que fa seu l’alcalde per “presentar propostes no quantificades, ja realitzades, aprovades o proposades fa temps pel grup municipal”.

Després d’entregar-se aquesta setmana el document complet dels pressupostos locals de 2018, amb la relació de llocs de treball, les bases d’execució i el detall d’inversió dels pressupostos participatius, com demanava el grup municipal, el regidor de Compromís ha presentat hui en roda de premsa les esmenes quantificades que presentarà a l’esborrany dels comptes.

El regidor considera que hi ha diferents eixos que complixen les esmenes a presentar: “Hem preparat esmenes que reiterem de l’any anterior i ens van rebutjar; temàticament tenim esmenes de caràcter social, mediambiental i cultural, de millora dels servicis de l’Ajuntament i d’infraestructures, i fem esmenes per recuperar acords plenaris aprovats o compromisos del govern que ha oblidat incorporar als comptes”. En total 21 propostes, valorades en 2.284.378, 52 euros, dels quals un milió correspon a la modificació proposada en els ingressos en base a la reclamació del reconeixement com a municipi turístic cap a Benidorm, “amb més motiu enguany després que tots els partits es posicionaren a favor en setembre de 2017 de la proposició no de llei del nostre diputat Joan Baldoví en la comissió d’energia i turisme del Congrés per modificar la llei d’Hisendes Locals en eixe sentit”, ha indicat.

Respecte a les esmenes de les despeses es repeteixen de l’any passat: la redacció d’un projecte d’alberg o menjador social (50.000 €), la contractació d’un nou guarda ambiental per reforçar l’existent (30.000 €), la creació del Consell de la Infància i l’adolescència (8.000 €), la contractació d’un auxiliar al departament de disseny (23.000 €), la reubicació d’un funcionari per donar servici al departament de normalització lingüística en valencià i anglés (36.328,52€), una primera fase d’eliminació d’amiant de la protectora municipal (21.000€), i la rehabilitació del Parc de l’Aigüera (75.000€), que Bigorra ha recordat “que hi ha un acord plenari aprovat a instàncies del nostre grup municipal que obliga a pressupostar la reforma del parc fins a 2019, però que el govern local ha oblidat incorporar a l’esborrany dels pressupostos”.

També hi ha altres esmenes: creació d’una vorera a l’Avinguda de la Vila Joiosa entre Avinguda Murta i Avinguda Benissa per substituir l’actual banda peatonal (200.000 €), la compra d’un vehicle per al departament de Medi Ambient (28.000 €), la reparació de la tanca de seguretat del centre esportiu Guillermo Amor entre el frontó i les vies del TRAM (40.000€), les obres de manteniment dels trinquets (60.000€), la creació d’una beca d’igualtat i LGTBI destinada a associacions (43.000€), la destinació d’una partida a la commemoració de les dos cartes pobles de la ciutat (20.000 €), la substitució de les escales del Carrer Herrerías per una rampa accessible (80.000€), la instal·lació d’un projector en el saló d’Actes de la Casa del Fester (50.000€), la millora del gir entre Avinguda Beniardà i carrer Sella per millorar el trànsit (30.000€), la recuperació de la brigada marró que controla els excrements dels animals en la via pública (40.000 €), la construcció d’una vorera en l’avinguda Bernat de Sarrià (200.000 €), la reforma del cementeri de Sant Jaume (40.050 €), que anava en els pressupostos del 2017 i en la primera versió de l’esborrany de l’any en curs, i la remodelació del cementeri de Mare De Déu del Sofratge (210.000€), aprovat en Consell d’escena urbana en octubre de l’any passat “i que el propi alcalde va indicar que estaria en els comptes actuals, cosa que ho ha succeït”.

“Hem presentat propostes realistes, no una llista de desitjos als Reis d’Orient”, ha subratllat Bigorra. Es referia d’aquesta manera, no únicament a les esmenes del grup municipal, sinó també a les 26 idees de C’s que l’alcalde ha fet seues en una proposta que serà dictaminada en la pròxima sessió de la comissió de règim interior, abans del ple.

D’aquestes propostes, el regidor considera que hi ha propostes aprovades i realitzades, com la d’ajudes els vehicles elèctrics, “per una moció aprovada en el ple de juliol de 2015 i posteriorment modificada l’ordenança en eixe sentit per bonificar fins al 75%”. També creu que hi ha idees que ja estan aprovades o que estan fent-se, i ha citat la creació d’un telèfon gratuït pe denunciar situacions de discriminació, apel·lant que això ja venia en la moció de Compromís Los Verdes sobre el bullying aprovada en febrer de 2016; la implantació de desfibril·ladors en instal·lacions esportives, que ja existeixen; la dotació per a protecció civil, que ja figura a l’esborrany de comptes actual, o la creació de premis de Dones Emprenedores, que ja entrega la associació MEMBA per a tota la Marina Baixa. I per últim, hi ha propostes del llistat que el grup municipal ja ha sol·licitat, com ara, la millora de l’accessibilitat dels edificis municipals, “demanada en gener de 2018 i amb resposta de la pròpia regidoria d’Escena Urbana que es contemplarà en les inversions del pla d’accessibilitat 2018, tot i que no ens han explicat a quines coses concretes va la partida”; o l’equiparació de bonificacions fiscals de famílies nombroses a les de les acollidores “quan es va aprovar una moció nostra en setembre del 2016, no complida, per a què es modifiquen les ordenances fiscals i s’igualen aquest tipus d’ajudes de tots els cursos municipals”; o que s’estenga la il·luminació de Nadal a tots els barris de Benidorm, “cosa que vam sol·licitar en comissió informativa en novembre de 2016, com testimonia una nota de premsa”.

“És possible que C’s no faça el recompte de les propostes aprovades en ple, executades o no, però, el govern local, que s’encarrega de fer-ho complir, no n’és conscient i fa aquest llistat sense quantificar i irreal com a seu?”, ha criticat Bigorra. Per això ha qualificat aquest document com a “pantomima de l’opereta que PP i C’s estan fent amb els pressupostos de 2018”. I ha afegit una última qüestió: “Com serà capaç el govern local de rebutjar-nos les nostres propostes quantificades i realistes, i que algunes venen a complir acords o compromisos fets, i després aprovar aquesta llista de desitjos de cara a la galeria?”. La resposta en el ple extraordinari el 24 d’abril.

Àudios de la roda de premsa: