El regidor de Compromís i portaveu del grup municipal de Compromís Los Verdes, Josep Bigorra, ha registrat una moció per al pròxim ple per a transformar els terrenys per on circulava antigament el Tren de la Marina en una Via Verda, és a dir, en un camí per a passejants i per a ciclistes, com ocorre en altres poblacions.

“Per tal de promoure la mobilitat urbana sostenible, proposem transformar en Via Verda el tram de 1,6 quilòmetres aproximadament que existix a Benidorm i que connectaria el barri de Foietes amb la zona alta de Via Parc”, ha assenyalat Bigorra. A més, ha explicat que el trajecte pel que circulava abans el Tren de la Marina (ara conegut com TRAM) es troba en bon estat de conservació en pràcticament tota la seua extensió, mantenint en aproximadament la totalitat les pedres de l’antiga via del tren. Concretament la moció demana al govern local que realitze les gestions necessàries davant Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, titular de les vies, i davant l’organització que té registrada la marca ‘Vies Verdes’ per reconvertir el trajecte de Benidorm, així com la redacció i posada en marxa del projecte per part de l’Ajuntament.

Bigorra ha apuntat que es tractaria de la primera Via Verda de la Marina Baixa, ja que a la província d’Alacant només existeixen les de Dénia, Villena-Biar, Torrevella, Agost, Alcoi i Ibi. A més, ha afegit que la llargària tan curta de la proposada Via Verda de Benidorm no seria cap impediment, ja que hi ha vies amb trajectes igual de curts, com per exemple, l’esmentada d’Ibi amb només 1,5 quilòmetres.

La via verda és una marca registrada per la Fundación de los Ferrocarriles Españoles (FFE), l’ús de la qual està legalment restringit als itineraris que discorren sobre antigues infraestructures ferroviàries. Actualment a Espanya, hi ha més de 2.400 quilòmetres d’infraestructures ferroviàries en desús que han estat reconvertides en itineraris cicloturistes i senderistes. “Des del nostre grup municipal, entenem que les Vies Verdes constitueixen un instrument ideal per a promoure en la nostra societat l’oci i de l’esport a l’aire lliure i el transport sostenible, ja que signifiquen un clar suport a la utilització de la bicicleta”, ha subratllat Bigorra.

El tram de Benidorm a reconvertir en Via Verda formava part de l’aleshores ‘Ferrocarril Estratègic de la Vila Joiosa a Dénia’, que va ser inaugurat el 13 de febrer de 1911. Des de la posada en marxa per trams entre el període comprés entre el 28 d’octubre de 1914 i l’11 de juliol de 1915 fins a l’actualitat, hi ha hagut canvis en l’explotació d’aquest servei, en la maquinària que el prestava i fins i tot en el seu traçat, visibles per als usuaris i usuaris del TRAM actual.