La Generalitat, a través de la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives ha mostrat el seu suport a l’Ajuntament de Benidorm per a complir els preceptes de la Carta Social Europea, com així es demanava en una moció del grup municipal Compromís Los Verdes aprovada el passat ple d’abril. A més d’exposar que des de la Generalitat ja s’estan complint diferents consideracions d’aquest full de ruta social europeu, també es recorda que és el Govern estatal qui ha de ratificar la carta i l’encarregat de fer complir els preceptes, qüestió que ja va ser explicada i demandada pel regidor de Compromís, Josep Bigorra, durant el ple d’abril.

“Els principis continguts en la Carta Social i els que s’estan treballant en el marc del Pilar Social Europeu són compartits pel Govern Valencià que, encara que no és competent per a realitzar les accions que sol·liciten, sí que assumeix en la seua pràctica política alguns dels seus preceptes”. Així ha contestat per escrit, segons es va donar compte en el passat ple de juliol, la Generalitat, per via de la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives a la moció aprovada en el ple d’abril de 2017 a instàncies del grup municipal Compromís Los Verdes.

La proposta, que va comptar amb la unanimitat dels regidors i regidores presents, sol·licitava instar al Govern d’Espanya a complir tots els preceptes de la Carta Social Europea, assegurant que cada unitat familiar tinga uns ingressos mínims per damunt del llindar de pobresa, incloent l’adequació del salari mínim interprofessional a l’establit per la jurisprudència del Comité Europeu de Drets Socials; que també s’instara a ratificar la Carta Social Europea, en la seua versió revisada perquè tinguen cabuda drets com la lluita contra la pobresa i l’exclusió social i el dret a l’habitatge; que també se sol·licitara al Govern d’Espanya a ratificar el protocol de reclamacions col·lectives de la Carta Social Europea, i que el Govern espanyol informara adequadament al Comité Europeu de Drets Socials del Consell d’Europa en les matèries sobre les quals no aporta la informació adequada.

Per una esmena del Partit Popular també es va aprovar que les mateixes reclamacions es feren a la Generalitat. Durant el debat del ple d’abril, Bigorra ja va advertir que les competències de ratificació i compliment de la Carta Social Europea no eren autonòmiques sinó estatals. Cosa que la Generalitat reitera en el seu escrit: “Qualsevol matèria relacionada amb política internacional i particularment, les derivades de les relacions amb la Unió Europea i la ratificació o acceptació de tractats internacionals són competència exclusiva de l’Estat”.

Ara bé, la Generalitat sí que posa en pràctica els preceptes de la Carta Social Europea encara que no s’hagen ratificat. Com exposa a l’escrit, cita com a exemples l’aprovació pel Consell del Projecte de Llei de Renda Valenciana d’Inclusió, que contempla ingressos per a situacions familiars no només d’empobriment, sinó els ingressos dels quals no els permeten tindre una vida digna; l’elaboració del Pla Valencià per a la Cohesió i Inclusió Social, amb una dotació de 700 milions d’euros, i la Llei de la Funció Social de l’Habitatge aprovada per les Corts “amb els vots en contra del Partit Popular” i “recorreguda davant el Tribunal Constitucional pel govern d’Espanya”, recorda Conselleria.

“Queda clar que la Generalitat té un compromís clar amb les polítiques socials que figuren a la Carta Social Europea, encara que el govern estatal no haja ratificat la seua revisió, que garantiria un grau major de drets socials per a tots i per a totes. I també queda clar que depén del govern central que això canvie”, ha expressat Bigorra.