Cap de les catorze esmenes referides a tindre una major transparència i fiscalització, entre d’altres a saber exactament on van els pressupostos participatius, a incloure la reivindicació del municipi turístic, a què es complisca la llei sobre l’ús de llengües, o a què es justifiquen els complements de productivitat com obliga la llei, han sigut debatudes en el ple de pressupostos de Benidorm perquè el govern local no ha volgut que es debateren al·legant que només es pot parlar sobre esmenes referents a la despesa.

“El demanar on van a parar exactament els pressupostos participatius, per cert notablement inferiors al mínim exigit del 5% de les inversions, o la justificació del complement de productivitat per al PP no caben en el debat perquè diuen que no hi ha relació amb els gastos, tot i que ambdós temes estaven inclosos en el projecte de pressupostos i afecten indubtablement a les despeses”, ha criticat el regidor de Compromís i portaveu del grup municipal Compromís Los Verdes, Josep Bigorra.

A més, en estes esmenes no debatudes hi havia qüestions tan importants com la sol·licitud que el document dels comptes de Benidorm també estiguera traduït al valencià, fent complir la Llei d’Ús “i no únicament nou pàgines de 258 que és l’únic canvi que ha fet el PP del primer al segon esborrany”; complir la llei de Transparència, que indica que els contractes en vigor, la relació de convenis subscrits, i els sous dels alts càrrecs apareguen annexats; complir amb la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, per la qual s’ha d’informar dels convenis subscrits entre l’Ajuntament amb les comunitats autònomes, o que s’adjunte un informe d’Intervenció al respecte de la modificació de la RLT realitzada. “Potser el PP entén que complir la legalitat no és important i per això ha considerat que no mereixien ser debatudes estes esmenes”, ha explicat Bigorra.

Tampoc s’ha pogut debatre la inclusió d’una quantia d’un milió d’euros en els ingressos, corresponents a la reivindicació del reconeixement sobre Municipi Turístic. “La qüestió del municipi turístic és com el replantejament del sistema de finançament de la Comunitat Valenciana traslladat a Benidorm: Tots els grups municipals estem a favor de què es canvie la llei, igual que passava en les Corts amb el nou finançament, i la qüestió suposa un ingrés important de diners, als quals no estem disposats a renunciar, igual que en el parlament valencià. Al parlament valencià es va incloure en els pressupostos la reivindicació; a Benidorm, no”, ha indicat el portaveu del grup municipal i ha afegit que lamenta que el govern local no haja considerat la qüestió suficientment important perquè siga debatuda.

Per una altra part, durant el debat de la resta d’esmenes, el govern local ha votat en contra a qüestions que finalment han pogut ser aprovades amb el vot d’altres grups municipals i que a priori comptaven amb el vistiplau de la regidora d’Hisenda com destinar 2.000 euros a publicacions en educació o la inversió -i no la consideració com un projecte com pretenia el govern local- de la creació d’un Parc de Joves per valor de 40.000 euros. Així mateix, també s’ha aprovat dotar de 5.000 euros per a atencions benèfiques de la Tercera Edat i, per contra, no ha prosperat l’adequació de voreres i il·luminació de l’Avinguda Calp o l’actualització del carrer Sicília, “cosa que demanen els veïns i veïnes des de fa molt de temps”.

Per finalitzar amb la valoració, el portaveu ha assenyalat que l’últim esborrany de pressupostos, amb les indicacions de Compromís Los Verdes, havia aconseguit que l’ajuntament contemple els diners que suposaria fer front a la sentència de la subzona C, que s’incloguera un pla de lluita contra l’exclusió social de l’Armanello, que es destinaren diners fer activitats de comerç, que es destinaren diners per dotar de contingut el consell d’infància i que hi haja més diners en participació ciutadana. Però en canvi, a més de tot l’exposat anteriorment, només s’ha aconseguit la rebaixa de la meitat del deute de la concessionària de Neteja Viària (poc més de 500.000 pel milió que deu FCC a l’Ajuntament); no s’ha augmentat la quantia de beques de desenvolupament local en 100.000 euros, i el SATE serà suprimit del Torrejó, en contra de les esmenes del grup municipal que traslladava la pretensió de veïnes, veïnes i associacions de la ciutat. Per totes estes qüestions, el grup municipal va votar en contra de l’aprovació dels pressupostos municipals, tot i que va ser aprovat finalment amb els vots de PP, Ciudadanos i Ciudadanos por Benidorm.