El regidor de Compromís i portaveu de Compromís Los Verdes, Josep Bigorra, va presentar en el ple ordinari d’abril una proposta de pressupost amb quasi dos milions més d’ingressos previstos que els comptes presentats pel govern local, és a dir, un total de 108 milions. Els pressupostos de Compromís, que incorporaven deu inversions per a Benidorm més de les que tenien els comptes de PP i CBM i augmentaven la despesa social, van obtindre els vots en contra del govern local, C’s i Liberales i l’abstenció dels regidors no-adscrits i el PSOE. “El fàcil haguera sigut demanar la retirada dels comptes del PP i CBM perquè es posaran en marxa la següent legislatura, però volíem fer una proposta en positiu oferint una alternativa creïble i que transformara el model de ciutat”, va explicar.

“Podríem haver seguit criticant que el govern municipal porta els pressupostos tard i a la porta de les eleccions municipals, i continuar dient que són irreals perquè després vindran, com sempre fan PP i CBM, nombroses modificacions pressupostàries i, per tant, demanar la retirada dels comptes com han fet altres grups municipals, però nosaltres hem volgut fer una oposició constructiva, en positiu, i plantejar uns comptes locals amb més ingressos, que reivindiquen els que ens pertoca; amb inversions noves que sempre hem reclamat, i fent un gir més social”. Així començava la intervenció de Bigorra per exposar l’esmena de substitució que Compromís Los Verdes va plantejar al pressupost de 2019, que passava per aprovació inicial en el ple d’abril.

Un per un va anar desgranant en què consistia la proposta alternativa del grup valencianista. L’augment dels ingressos es corresponia, principalment a la recepció d’un milió d’euros pel reivindicat reconeixement com a Municipi Turístic de Benidorm, la percepció dels reclamats pel grup municipal més de 532.000 euros que l’Ajuntament havia de rebre fa més de 10 anys de l’empresa que havia de construir l’Escola d’Adults en el Mercat i que encara no ha rebut “perquè cap govern municipal se’ls ha reclamat”, els 70.000 euros de la implantació de la taxa de grans esdeveniments (és a dir, 0,5 euros per entrada dels esdeveniments de més de 1.000 persones, excloent els benèfics), o els més de 25.000 euros, com a mínim, corresponents al cànon social dels grans contractes pendents, brossa i mobiliari urbà, que Compromís havia proposat com a moció, però que el govern municipal porta dos mesos sense dur a ple.

A continuació va explicar el capítol d’inversions. 15,8 milions per a 2019 que respecten aquelles que tenien subvenció, com la de Conselleria d’Educació de més 3,7 milions per la construcció del nou edifici del Col·legi Públic del Leonor Canalejas. Però amb noves inversions, majoritàriament centrades a recuperar les reivindicacions del grup municipal, algunes fins i tot aprovades pel ple, que serien les següents: 300.000 euros per al realització del projecte de la Fase 2 del Passeig de Ponent, 200.000 euros per a transformar la banda peatonal de l’avinguda de la Vila Joiosa en una vorera real i augmentar la seguretat de vianants, 100.000 euros per a fer millores en el Mercat Municipal, altres 100.000 euros per a construir una vorera en l’avinguda Bernat de Sarrià en una primera fase, 79.000 euros per a continuar amb la rehabilitació del Parc de l’Aigüera com es va aprovar amb una moció de Compromís Los Verdes, 65.000 euros per a elaborar el projecte de protecció de les fonts històriques de Benidorm, 62.000 euros de creació de la vorera que falta en avinguda Calp, 50.000 euros per a la realització del projecte d’alberg i menjador social, 40.000 euros per a arreglar els trinquets i 22.500 euros per a senyalitzar la Séquia Mare pels carrers per on discorria de la ciutat.

Finalment va subratllar les qüestions que també estaven incorporades i que suposarien millores socials. En primer lloc, al respecte de les bases d’execució del pressupost, es van posar les clàusules socials per a la contractació. En segon lloc, respecte a les despeses, a més del comentat projecte d’alberg o menjadors social, s’incrementen les atencions a associacions i entitats gràcies al cànon social dels contractes; es destinen diners a la creació del Consell d’Infància i Adolescència i a la constitució del Consell de Ciutat, aprovat per moció en 2016 a instàncies de Compromís; també hi havia una beca per a associacions i entitats LGTBI; la creació d’un distintiu municipal de qualitat turística que reconega els hotels que respecten els drets laborals dels treballadors i treballadores turístics, en especial de les cambreres de pis; la recuperació de la subvenció a l’equip de futbol femení Ciutat de Benidorm per fomentar la igualtat; el reforç personal de la Brigada de la Policia que s’encarrega de netejar els excrements animals de la via pública; dotar econòmicament la formació de personal de l’Ajuntament; reforçar el departament de disseny municipal per evitar despeses externes; recuperar el tècnic de normalització lingüística en valencià però també en anglés, i destinar diners a la commemoració de les dos cartes de poblament de Benidorm.

Per desgràcia, l’esmena de Compromís Los Verdes no va prosperar pel vot en contra de PP, CBM, Cs i Liberales i l’abstenció de PSOE i els no-adscrits. “Abans de discórrer el camí fàcil de la retirada, com han fet els altres grups de l’oposició, adduint que els pressupostos del govern municipal els desenvoluparà qui isca de les urnes en la pròxima cita electoral, hem preferit fer una proposta alternativa i positiva per la ciutat englobada en 315 pàgines. Lamentablement el nostre treball ni ha rebut els suggeriments d’altres grups, com vam demanar, ni el vot favorable. Però nosaltres estem satisfets perquè hem treballat perquè hi haguera uns altres comptes més socials i reivindicatius per a Benidorm”. En qualsevol cas, Bigorra ha assenyalat que, si entra en el pròxim govern, es desenvoluparan totes aquestes propostes.

Després, va arribar la votació sobre la proposta de comptes municipals del govern de PP i CBM i els vots de l’oposició van fer que quedara retirada de l’ordre del dia.